30 september 2013

Ny uge - nye ...flødeboller?



















































Hvad sker der pludselig for, at jeg er så overskudsagtig - cykler byen rundt, for at finde ingredienser til at lave mine helt egne flødeboller... 3 steder var jeg inde, før jeg kunne cykle tilfreds hjem.. Piske-piske i 20 stive minutter og nu venter jeg bare på at chokoladen er smeltet helt i sit vandbad.... Du godeste, jeg kan nærmest ikke kende mig selv..

Jeg var så alt overskyggende træt, da jeg kom ind ad døren klokken 16:02 efter en dejlig dag i praktikken.. Jeg havde aller mest lyst til at lande lige midt i sengen og sove til i morgen.. Men så ved jeg ikke lige, hvad der skete..? Og nu er der snart hjemmelavede flødeboller!

4 kommentarer:

  1. Send fluks smagsprøver!

    - Anne

    SvarSlet
  2. Hey... Hvor har du fundet opskriften? Er det muligt du vil dele den med mig?
    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså... kan ikke huske, hvor jeg fandt den.. og man skal nok gøre ét eller andet ved chokoladen, så den kommer på i et meget tyndt fint lag.. For de blev faktisk ikke særlig vellykket :b Men her er opskriften:

      500 g marcipan
      300 g sukker
      1 dl vand
      150 g past. æggehvider
      250 g mørk chokolade

      Bunde:
      Skær marcipanpølsen i skiver og bag dem i 5-8 minutter ved 180 grader.

      Guf:
      Sukker og vand koges op og koger i 2 minutter.
      Æggehvider piskes let.
      Sukkerlagen tilsættes langsomt og guf piskes stift - pisk i ca. 15 minutter.

      Guffet puttes i en pose (klip hul i hjørnet) og sprøjtes på bundene.
      Pensl/dyb i mørk chokolade.

      Holdbarhed: 3 dage ved 10-12 grader (men jeg smed mine i køleskabet, for at de kunne stivne ordenligt)..
      Og min chokolade blev så tyk at man ikke kan bide af flødebollen uden at alt guffet bliver trykket ud med bunden, fordi chokoladen er så hård og tyk..

      Slet
  3. Tusinde tak :)

    Og man kan ikke altid forvente det bliver super første gang ;) Tænker om man kunne pensle chokoladen stille og roligt på? Jeg vil prøve :) Det er på længere sigt nok lidt billigere at lave dem selv :)

    Håber de ellers smagte godt :D

    SvarSlet