24 februar 2011

HOW DOES IT FEEL


At skulle forklare, hvordan en depression føles, til en der aldrig har prøvet det før, er svært!
Og folk der aldrig har prøvet det tænker tit; Ej, hvorfor tager du dig ikke bare sammen?

Jeg kan prøve at beskrive det, som jeg oplevede det..
Jeg følte mig ked af det, uden helt at vide, hvad der var galt..
Alting blev ligegyldigt.. Jeg blev træt, mistede appetitten og havde ingen kræfter..
Orkede ikke det samme som ellers og havde bare lyst til at sove hele tiden..
I starten tænkte jeg slet ikke over, hvorfor jeg havde det sådan..
Jeg tænkte bare, at jeg da nok lige skulle tage mig sammen engang!

Men det var ikke spor let. Jeg havde ingen energi, jeg sov ikke om natten
og havde derfor enormt svært ved at koncentere mig om noget som helst!
Jeg begyndte at glemme ting, som man normalt husker..
Og det kom lidt bag på mig, hvordan jeg kunne glemme ting på den måde!!

Jeg bebrejdede mig selv, at jeg ikke kunne tage mig sammen..
Og tænkte, at jeg da bare var et stort læs udueligt lort, som ikke fortjente noget!!
Min appetit var stort set væk, men selvom jeg sommetider var sulten, så spiste jeg intet..

Jeg følte en uro i kroppen, kunne ikke finde ro og det var meget ubehageligt!
Jeg blev tilbudt medicin af min læge, men takkede i første omgang nej..
Jeg skulle fandme ikke have medicin også! Jeg var da i hvert fald ikke så taber agtig..
Jeg kunne vel forfanden klare mig selv!

Men det endte med medicin og jeg kan virkelig KUN anbefale medicin så hurtigt som muligt!
Eventuelt i kombination med en psykolog! :)

Hver 5. dansker får, på et eller andet tidspunkt i livet, en depression..

3 kommentarer:

  1. Hm, kender desværre alt for godt til alt hvad du beskriver her - også det mellem linjerne.. står selv i en uhyggeligt lignende situation, og må indrømme at det var virkelig svært for mig ikke at være ved at fælde en tåre da jeg læste dette indlæg...

    SvarSlet
  2. Jeg er glad for at det har gjort indtryk :)
    Jeg har tidligere været i tvivl om
    hvorvidt jeg ville dele ting som dette på min blog,
    men det er jo en del af den jeg er..
    Og hvis jeg kan dele det med andre der oplever det samme
    og kan vise at det altså ikke er så tabu som man selv føler det..

    SvarSlet
  3. Jeg er også én ud af de der hver 5. ... Kan klart anbefale psykolog (og så igen, det kommer an på hvem det er!) :) Men nu skyldtes min depression jo mit forhold til min tidligere voldelige kæreste, så ved ikke om det er noget andet? Jeg synes ikke jeg sov hele tiden, men det der med at føle at ingen kan lide en (fordi man har fået det at vide hver dag i et par år) og det med at man ikke kan tage sig sammen til noget som helst og bare ligger i sengen enten med hovedet under dynen eller ansigtet vendt mod væggen... For så kan man ikke se alt det som man ikke vil se.. Jeg synes det har hjulpet mig at snakke med en psykolog :)

    SvarSlet